De ondernemers onder ons kennen de frustratie van klanten die niet op tijd hun factuur betalen. Naast dat het frusterend is neemt het ook een risico met zich mee. Voor iedere ondernemer is dat weliswaar verschillend maar het kan behoorlijke vervelende consequenties hebben. Sterker nog als je behoorlijk afhankelijk bent van je grootste klant kan de continuïteit van je onderneming in gevaar komen. Er zijn meerdere maatregelen die je kunt nemen om dit risico kleiner te maken. Eén van die zaken is het afsluiten van een kredietverzekering. Naast dat het bedrag dat uitstaat bij je klant verzekerd is zitten er nog een aantal diensten bij. Hierover vertel ik meer in dit blog.
Het afdekken van het debiteurenrisico
Naast de kredietverzekering is het allereerst handig om binnen je onderneming maatregelen te nemen om het debiteurenrisico te verkleinen. Dit doe je door het beheer op je debiteuren een duidelijke plek te geven binnen je onderneming. Zorg er daarbij voor dat er iemand verantwoordelijk voor is. Met diegene is het van belang om ook een aantal randvoorwaarden goed te regelen. Belangrijkste hierin is goede software. Met deze software kun je allereerst factureren. Daarnaast is het van belang dat je er goed mee kunt volgen of er betaald is en dat je een seintje krijgt als een betalingstermijn is overschreden. Zodoende heb je een middel om korter op je debiteuren te zitten. Gebruikelijk is om binnen 5 dagen na het overschrijden van de betalingstermijn een herinnering te versturen waarin je een betalingstermijn van ongeveer 7 dagen hanteert. Als deze is overschreden is het vaak effectief om contact te zoeken met je debiteur. Je krijgt dan een scherper beeld van wat de reden is dat er nog niet is betaald en op basis daarvan kan je opnieuw afspraken maken.
Wat doet de kredietverzekering?
De kredietverzekering doet eigenlijk drie dingen. Allereerst kan je er helemaal voor in het proces een kredietwaardigheidscheck mee laten doen op een potentiële klant. Niet veel bedrijven doen dat, maar het kan een hoop leed besparen. Als je namelijk een niet kredietwaardige klant binnenhaalt krijg je gegarandeerd problemen met te late betalingen of helemaal niet en dat gaat ten koste van het rendement. Daarnaast zit er in een kredietverzekering altijd de mogelijkheid om over te dragen naar een incassobureau. Als dit uiteindelijk niks oplevert is de vordering die je hebt uitstaan verzekerd. Er zitten verschillen in de polissen wat dat betreft. Vaak wordt er een percentage van de vordering uitbetaald.